Een compressor, hoe werkt die en waarvoor wordt die gebruikt?
Perspompen zijn apparaten die gas, vaak lucht, onder druk brengen, waarna die gasdruk wordt benut voor allerlei toepassingen. Daarbij hoeft niet per se een persoon te zijn betrokken. Een tamelijk bijzondere compressor is de turbocompressor van een automotor. Die wordt aangedreven door de uitlaatgassen en perst lucht de cilinders in. Daardoor kan er meer brandstof worden toegevoegd en krijgt de motor meer vermogen. Beter zicht- en herkenbaar als perspomp is die wordt gebruikt voor het oppompen van autobanden.
Hoe werkt een perspomp?
We hebben het al over de turbocompressor gehad, die met uitlaatgassen wordt aangedreven. Ook enigszins bijzonder is een handfietspomp, die in feite ook een compressor is. Lucht wordt via een ventiel aangezogen. Die lucht wordt in de cilinder met een zuiger onder druk gebracht en het ventiel van de pomp zorgt ervoor dat de lucht alleen door de slang naar buiten kan. De lucht wordt de fietsband ingeperst en als het bandventiel goed werkt, stroomt de lucht niet terug. Behalve zuigers worden in perspompen onder meer ook rotoren met een schroefprofiel gebruikt. Tussen de rotoren wordt dan het gas een kant op geperst. Voor de aandrijving wordt met name een elektromotor, dieselmotor of een stoomturbine gebruikt.
Keuze van een perspomp
Perspompen zijn er in allerlei soorten en maten. Je zult goed op een rijtje moeten zetten, waarvoor je een perspomp wilt gebruiken. Welke capaciteit en druk heb je nodig? Heeft de perspomp een druktank nodig en indien dat zo is, wat moet dan de capaciteit zijn? Voor het verfspuiten is het belangrijk dat de druk niet sterk varieert. Een druktank heeft daarbij een belangrijke functie. Hoe intensief wordt de perspomp gebruikt? Van een fietspomp weet je wellicht dat die warm wordt. Een perspomp dient wel voor het soort gebruik te zijn gemaakt. Kan de aandrijving een elektromotor zijn en is er dus altijd een netaansluiting in de buurt?