Steeds vaker ontvangen wij verzoeken over het aantoonbaar maken van inspanningen op het gebied van duurzaamheid of Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Het is echter van cruciaal belang dat dit op een correcte en eerlijke manier gebeurt om greenwashing, je groener voordoen dan je eigenlijk bent, te voorkomen. Het is belangrijk om de realiteit niet mooier of groener voor te stellen dan het werkelijk is.
De juiste keurmerken voor je bedrijf en branche
Er zijn diverse keurmerken en instrumenten beschikbaar om de kwaliteit van MVO-beleid te kunnen aantonen. Het is essentieel om te kijken welke het beste passen bij jouw branche en organisatie. Als je aan de slag wilt gaan met productduurzaamheid, kom je wellicht uit bij een ander keurmerk dan wanneer je wilt laten zien hoe jouw bedrijf zich inzet voor duurzaamheid en milieu zoals ISO 14001. Kun je met die laatste wel wat hulp gebruiken? Kies dan voor een begeleiding bij ISO 14001 certificering.
Waar sta je nu en waar wil je naartoe?
Een gestructureerd MVO-beleid draagt bij aan het verbeteren van het duurzaamheidsprofiel van jouw bedrijf en het formuleren van jouw ambities. Bij het opzetten van een gestructureerd MVO-beleid is een nulmeting of ambitiebepaling (gap-analyse) de eerste stap. Hierdoor krijg je inzicht in hoe je op geplande wijze MVO-beleid kunt implementeren en processen kunt stroomlijnen. Dit houdt in dat je maatregelen identificeert om risico’s aan te pakken en kansen te benutten. Met andere woorden, waar staat jouw bedrijf momenteel en waar wil je naartoe?
De MVO-scan
MVO vereist een andere benadering van de relatie tussen jouw bedrijf en de leef- en sociale omgeving. Je bent MVO-bewust als je op zoek gaat naar manieren waarop jouw bedrijf duurzaam kan ondernemen. Het uitvoeren van een MVO-scan kan hierbij helpen, omdat het direct inzicht geeft in wat je al doet en wat er nog verbeterd kan worden. Met de MVO-scan beoordeel je bijvoorbeeld:
de bedrijfskosten op verschillende niveaus.
in hoeverre jouw bedrijf aantrekkelijk(er) is op de arbeidsmarkt.
hoe je invulling geeft aan marktwensen en -eisen.
MVO waarborgen
Om jouw MVO-inspanningen te waarborgen, legt een periodiek duurzaamheidsverslag (voor ISO 26000) een basis. Dit verslag geeft een overzicht van de prestaties op het gebied van duurzaamheid, waarbij zowel sociaal-ethische, milieu-gerelateerde als economische prestaties worden meegenomen. Met voortdurende input behoud je de focus op jouw MVO-bedrijfsdoelstellingen.
Meer weten over duurzaamheid en MVO? Lees dan nog meer van onze blogs.
We gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te bieden door
uw voorkeuren en herhaalbezoeken te onthouden. Door op “Accepteren” te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u
door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn
voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook
cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website
gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar
het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op uw
browse-ervaring.
Alle cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren
van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van
gebruikers te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingesloten inhoud,
worden niet-noodzakelijke cookies genoemd. Het is verplicht om toestemming
van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden geplaatst.
Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten
functioneren. Deze categorie bevat alleen cookies die zorgen voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.